Znajdź na moim blogu

poniedziałek, 18 listopada 2013

odrywanka czyli pełnoziarniste drożdżówki z jabłkiem

Już jakiś czasem temu widziałam sposób na nie codzienne drożdżówki, jednak jakoś nigdy nie miałam okazji ich zrobić, aż do teraz! I wiecie co? Żałuję! 
Zobaczcie sami :)
Drożdżówka jest o tyle interesująca, że jest połączona tak jakby w jedno ciasto :)
Składniki*:
-500g mąki pszennej pełnozairnistej
-60g świeżych drożdży
-250ml mleka
-120g miodu
-1 jajko
-4 średnia jabłka
-2 łyżki masła
-garść żurawiny
-cynamon
-2 łyżki cukru trzcinowego
inspiracja

W misce z wysokimi ściankami mieszamy: 2 łyżki mąki i 5 łyżek ciepłego mleka i drożdże rozpuszczamy i dokładnie mieszamy (składniki na zaczyn odmierzamy z tych przygotowanych na ciasto). Przykrywamy ściereczką i zostawiamy na ok. 30 minut do wyrośnięcia. W osobnej misce łączymy przesianą mąkę, miód, letnie mleko, jajko i zaczyn. Wrabiamy jednolite ciasto. Następnie odstawiamy ciasto przykryte ściereczką w ciepłe miejsce na ok. godzinę. W między czasie przygotowujemy jabłka. Obieramy, wydrążamy środki, kroimy na drobne kawałki i prażymy na patelni z odrobiną wody i żurawiną. Ja nie trzymałam ich zbyt długo, ponieważ nie chciałam papki, a wyczuwalne kawałki jabłek. Po godzinie ciasto rozwałkowujemy na posypanym mąka blacie na kształt prostokąta. Mi zależało, żeby drożdżówki były wysokie, więc prostokąt był raczej długi i wąski. W rondelku rozpuszczamy masło, cynamon i cukier tworząc smarowidło, którym smarujemy całą powierzchnię ciasta (gdyby było za gęste należy dodać trochę wody). Na to kładziemy podprażone jabłka (na górną część) i zawijamy wzdłuż dłuższego boku. Taką roladkę kroimy co ok. 5cm na mniejsze kawałki.
Następnie układamy w okrągłej (lub półokrągłej tak jak u mnie) blaszce "buły" jedna przy drugiej.
Pieczemy ok. 30 minut w piecu nagrzanym do 180 stopni. 
*Z takiej porcji ciasta wyszły mi: duża okrągła blacha o średnicy 22cm i druga mniejsza porcelanowa foremka do zapiekanek





Szacowane wartości odżywcze w jednym kawałku:

Smacznego!

18 komentarzy:

  1. Świetny blog,na pewno upiekę marchewkowe muffinki:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. świetne ! nie dość, że zdrowe to widzę, że zawierają to co zajadam codziennie - jabłka :) no i oczywiście koniecznie z dużą ilością cynamonu !

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. dodałabyś jakiś nowy wpis! bo pusto i tęskno, Pani Mikołajowo ;) ^^

      Usuń
    2. dodam, dodam! jak tylko odrobię się z natłokiem sprawozdań -.- żywcem nie mam czasu na nic.
      dobrze, że zbliża się dłuższe wolne. Pojawią się przepisy na dietetyczne świąteczne łakocie i nie tylko :)

      Usuń
  4. Właśnie też w najbliższym czasie zamierzam takie zrobić :)
    A te Twoje drożdżóweczki są PIĘKNE :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ale fajne! nie będę zwlekać! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszności. :)
    Dzisiaj właśnie myślałam - muszę zrobić drożdżówki,identycznie zawijane jak Twoje, tyle że ze szpinakiem. Przeszukałam w internecie inspiracji na takie zawijańce pełnoziarniste i nie znalazłam. Skorzystam więc chyba z twojego przepisu na ciasto, a zamiast jabłek dam szpinak. Będą idealne na drugie śniadanie na wynos.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super! daj znać jak wyszło :) też wypróbuję :)

      Usuń
  7. Ooo, uwielbiam drożdżówki! Muszę wyczarować coś podobnego na śniadanko ;D

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale super! Uwielbiam pełnoziarniste ciacha, jabłka pasują do nich idealnie MNIAM!

    OdpowiedzUsuń
  9. Pysznie. Przepis do wykonania :) Zabieram

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja nadal zazdroszczę tych drożdżówek :)

    OdpowiedzUsuń
  11. w tym momencie ubolewam, że drożdże mnie nie lubią, takie domowe drożdżówki muszą być przepyszne *-*

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło,jeśli pozostawisz po sobie ślad. Ja również na pewno wpadnę do Ciebie.